Duurzaam inzetbaar. Hoe doe je dat?

Duurzame inzetbaarheid is een hot topic momenteel. Bedrijven en organisaties zetten zich in om hun medewerkers 'duurzaam inzetbaar' te houden, of te maken. Logisch, want als je een organisatie runt, wil je graag dat je medewerkers productief en betrokken zijn bij je organisatie.  Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers echt betrokken zijn, en blijven? Hoe zorg je ervoor dat ze fit zijn en de energie hebben om hun werk met plezier te doen?

De Verkikkering heeft hier een eigen zienswijze op. We zijn niet van een vitaliteitscursusje hier, en een opleidingkje daar.  Dat is niet duurzaam. Ook in de aanpak naar duurzame inzetbaarheid, zal de organisatie zich in moeten zetten om een duurzaam proces binnen de organisatie te organiseren, zodat duurzaam ook echt duurzaam is.  Vaak worden er her en der cursussen gegeven die losstaan van de werkelijke arbeidscultuur. Je medewerkers zijn enthousiast maar na een paar dagen of hoogstens een paar weken, is het nieuwe eraf en valt iedereen weer terug in zijn eigen oude patronen.

Juist daar wil de Verkikkering wat aan doen. Al het geld, tijd en inzet die wordt ingezet op duurzame inzetbaarheid, moet ook op lange termijn resultaat hebben. Voor iedereen!

 

Hoe komt het dan dat duurzame inzetbaarheid vaak niet 'duurzaam' is?  Veel van de aangeboden cursussen zijn trainingen gericht op het overdragen van kennis, tips en trucs. Oke, dus je medewerkers weten wel dat ze beter moeten eten, meer moeten bewegen, en meer doen wat ze echt leuk vinden. Maar uit dit zich dan ook in daden? Zie je daadwerkelijk dat je medewerkers meer betrokken zijn en fitter zijn om met plezier hun werk te doen?  Zie je dan ook dat het ziekteverzuim afneemt?

Maslow definieerde al de basisbehoeften van de mens met de 'hierarchy of basic needs', met als fundament een gezond lichaam, toegang tot basisbehoeften zoals fysieke behoeften (water, lucht, eten, onderdak, kleding) en een veilige omgeving (veiligheid, een baan, gezondheid en bezit). Werk was in een tijd slechts om deze twee fundamenten te bedienen. Als je maar werk hebt, dan is het fundament er. De twee onderste lagen zijn wat mensen 'nodig' hebben. Dit is iets heel anders dan wat ze graag wensen en waar ze naar verlangen. Het is niet de zone van groei.

De mensen willen meer. Werken voor je geld, onderdak en eten is niet meer afdoende. Mensen willen een plek waarin ze zich niet alleen veilig voelen, maar ook het idee hebben dat ze ergens bij horen. Vriendschap en verbinding zijn behoeften die belangrijker zijn geworden. Mensen willen verbinding.

Daarnaast willen ze erkend en gewaardeerd voelen. Ze willen gerespecteerd worden en vertrouwen hebben in zichzelf, en het gevoel krijgen dat ze er toe doen en dat ze een bijdrage leveren aan hun eigen groei, maar ook in hun werk en voor anderen.  Het ultieme doel is uiteindelijk 'zelf-actualisatie': te zijn wie je wilt zijn, te doen wat je wilt doen zonder dat je je druk maakt over wat anderen denken, en het leven in je volle potentieel.

Hierom zijn wij ervan overtuigd dat trainingen zich dus moeten richten op het versterken van de bovenste drie lagen van de hiërarchie van Maslow, richtend op verbinding, (zelf-) vertrouwen en voldoening.   Dit is de zone van 'groei'.  Mensen willen groeien en als ze zelf hun leven en werk zo kunnen organiseren dat dit kan, dan zullen ze de stappen ondernemen om deze verbinding, vertrouwen en voldoening in werkelijkheid te brengen in hun werk.

Maar daar blijft het niet bij. Om deze stappen van groei te kunnen nemen, is het geven van adviezen, tips en trucs niet voldoende. Mensen veranderen het liefst niet. Het oude vertrouwde is veilig en uit de comfort zone gaan is vaak te eng, dus zullen de mensen na de trainingen geen lange, duurzame veranderingen maken. De oude patronen en programma's die hun altijd ervan heeft weerhouden om te veranderen, blijven gewoon draaien.

Daarom zet de Verkikkering het brein in. Wist je dat 95% van al het gedrag onbewust wordt gestuurd? Als je echt wilt dat er duurzame veranderingen plaatsvinden bij jouw medewerkers, dan is het veel effectiever om veranderingen met en in die 95% te maken, dan in het 5 % bewustzijn.

De meeste trainingen zijn gericht op wilskracht: met de juiste kennis en informatie wordt er getracht veranderingen in ons gedrag te maken, maar om elke keer na een poos weer terug te vallen.  Maar dit is in die 5%. Wat als je in die 95% duikt? Wat als je veranderingen maakt in het onderbewustzijn, dat voor 95% verantwoordelijk is voor ons gedrag? Zou dit niet veel effectiever zijn?

 

In onze trainingen pakken we dus aan dat wat onbewust is maar grotendeels verantwoordelijk is voor ons gedrag, zodat verandering ook duurzaam is.

En dan krijg je pas echt resultaat.  Je interesse gewekt? Neem contact met ons op voor een kopje koffie en vrijblijvend gesprek!